Július 30. és augusztus 1. között rendezik meg az 52. Kékszalagot
Július 30. és augusztus 1. között rendezik meg idén a Balaton legnagyobb tókerülő vitorlásversenyét, a Kékszalagot. A hagyományos, idén 52. alkalommal megszervezett versenyt eredetileg július 4-6 között tartották volna, ám a koronavírus-járvány miatt a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) már május 6-án úgy döntött, hogy későbbre halasztja.Az MVSZ pénteki tájékoztatása szerint a Balatonfüred városával, a szponzorokkal és a médiapartnerekkel folytatott egyeztetések eredményeként született meg az új időpont.
Kollár Lajos, a szövetség elnöke a közlemény szerint “reméli, hogy a hatósági korlátozó intézkedések fokozatos feloldásával minél jobban megjön majd a vitorlázók kedve a versenyzésre”. A sportvezető azt is hangsúlyozta, hogy a vitorlázást egészségügyi szempontból teljesen biztonságosnak tartja, mivel a részt vevő hajók a rajtot követően szétoszlanak a vízen. Az elnök szerint az sem lehetetlen, hogy a hajózás nélküli tavasz után a résztvevők száma megközelítheti az 50. jubileumi Kékszalagon elért, 681 hajós rekordot.
A szövetség pénteken azt is közölte, hogy az idei verseny hivatalos neve 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, és a verseny a megszokott, Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalon halad majd.
Tavaly 561 hajó állt rajhoz, amelyből a rendkívül gyenge szélben végül 269 futott be a limitidő alatt. A versenyt a Petrányi Zoltán kormányozta Racing Django katamarán nyerte, amely 15 óra 37 perc alatt teljesítette a távot.
A balatoni Kékszalag nemzetközi távolsági vitorlásverseny
A tavat megkerülő és évente megrendezésre kerülő sportesemény, amelyen közel harmincféle hajóosztályban hirdetnek eredményt az alapvetően túra jellegű hajók között. Egy-egy szabad tervezésű hajóosztály előírásainak célja az előnyadás nélküli versenyzés és az egységesség lehetőség szerinti biztosítása. A verseny ma Európa legnagyobb presztízsű, legrégibb, leghosszabb távú és a legtöbb indulót regisztráló tókerülő túraversenye vitorlás hajók számára. A túraversenyen a vitorláshajóknak egy bójákkal előre kitűzött távot kell megtenni a lehető leggyorsabban az adott szél és időjárási körülmények között. A versenyre a vízi és a belvízi közlekedésre vonatkozó szabályok (A Vitorlázás Versenyszabályai, Hajózási Szabályzat stb.) és előírások vonatkoznak. 2014-től a Magyar Vitorlás Szövetség felszámolta a kötöttségeket az alapítók szándékainak megfelelően és szabaddá vált a nevezés mindenki számára. A sportorvosi igazolás kötelező.
„ Egy pályán versenyeznek az idén 120 éves Kishamis és a „foil”-ok segítségével víz felett repülő, többtestű, karbonszálas hajók ”
– dr. Kollár Lajos a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke (2016)
A Magyar Vitorlás Szövetség által kiírt gyorsasági verseny hagyományos útvonala: Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred. A megtett távolság hossza légvonalban: 155 km. A távot motorhasználat és kikötés nélkül, 48 óra alatt kell teljesíteni. Egy ágyúlövés jelére a rajt Balatonfüreden reggel kilenckor van, majd a verseny a tó keleti medencéjében egy nagy körrel folytatódik az első pályajelnél bójakerüléssel Balatonkenesénél, majd Siófoknál is, onnan a tihanyi-szoroson át Keszthelyig navigálnak a kormányosok, aztán visszafordulnak a hajók és elvitorláznak a balatonfüredi befutóig, ahol a célvonalat a balatonfüredi kikötő előtt tűzik ki a hajózóknak.
Valaha a tengerek leggyorsabb vitorlás hajója viselhette árbocán a kék színű szalagot (az Atlanti óceánon leggyorsabban átkelő hajók a Kék szalag címet nyerték el), a balatoni sportvitorlások ezt a tradíciót átvéve versenyeznek a díjért, minden évben a Balatont körbehajózva. A verseny hagyományosan minden évben azon a júliusi napon indul, amelyik a legközelebb esik a teliholdhoz. Ez azért történik így, hogy a hajózókat a telihold fénye segítse a navigációban az éjszaka is tartó verseny során
461 total views, 1 today
461 total views, 1 today