Szombaton megkezdődött a balatoni vitorlás szezon.

A Balaton megkoszorúzásával és szolid ünnepséggel vette kezdetét az idei vitorlás szezon szombat délelőtt Balatonfüreden. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke hangsúlyozta: a koronavírus-járvány miatt elhalasztott olimpia fájdalmasan érintett mindenkit, de a szövetségben az a feladat, hogy a már megszerzett kvótákat megőrizve segítsék az olimpikonokat és a vitorlázókat abban, hogy formában tartsák, vagy újra formába hozzák magukat jövő nyárra, Tokióra.Hozzátette: vannak még “halvány remények” további kvótaszerzésre is. Az elnök arra biztatta a vitorlázókat: döntsenek rekordokat idén, amit elvesztettek tavasszal, hozzák vissza a szezonban, és minél többen vegyenek részt a versenyeken. Szimbolikusnak nevezte a rendezvényt Bóka István, Balatonfüred polgármestere. A városvezető úgy fogalmazott: a vitorlabontó ünnepség azt üzeni, hogy “élünk, itt vagyunk, és várjuk a balatoni szezont”. A polgármester megerősítette, hogy július végén a Kékszalagot is megrendezhetik a Balatonon, majd hozzátette: optimizmussal és reménnyel tekintenek a szezon elé. Nemzeti kincsnek nevezte a Balatont Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője, aki kiemelte: Balatonfüred és a Balaton-felvidéki települések is felkészültek a szezonra. A hagyományos vitorlabontó ünnepséget 1935 óta rendezik meg a Balatonon, csak a háborús időkben maradt el. A nemzeti lobogót idén a tó legöregebb hajója, a Kishamis helyett a felújított Tramontana fedélzetéről vonták fel, majd a legénység jelképesen megkoszorúzta a Balatont.


A Balatonon már a 19. században megindult a vitorlás yachtok versenyzése.

„ A jelenlegi vitorlás-hajóraj, a mely a Balatonon úszik, már szépszámú hajóból áll ; ezek közöl versenyképesek: a „Herczegnő”, a „Királynő”, „Mariska”, a „Hableány” (18tonnás kétárboczos), „Jolánta” (9-tonnás), „Florida” (8-tonnás), ezek a nagyobb vitorlások; és „Mementó”, „Blue-Roek”, „Sárga Rózsa”, „Szélvész”, „Nameless” és „Szenta”, ezek a kisebb vitorlások (öt tonnán alóliak.) ”
– Visszapillantás a vitorlázás! idényre, Vadász és Versenylap 28. évfolyam, 1884.
Az 1933-ban alakult balatonfüredi Hungária Yacht Club vezetői szerettek volna egy megállás nélküli vitorlásversenyt megrendezni a Balatonon, amelynek a végén a leggyorsabb hajó nyer, mivel addig olyan még nem volt a Balaton történetében. Az első versenyt a kék szalagért 1934. július 27-én rendezte a klub, amelyen 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes Ugron Gábor lett, Rabonbán nevű hajójával. A hosszú tőkesúlyos 30-as cirkálót (schärenkreuzer) 1927-ben építtette Németországban. A verseny a Hungária Yacht Club vitorlázói: Antal Miklós, Kemény Győző, Grofcsik János, Tuss Miklós, Keresztény Gyula és tagtársaik ötlete alapján valósult meg. A sikeres 30-as cirkáló hajótípust a napjainkig az eredeti tervezési befoglaló képlet alapján építik és fejlesztik a Balatonon. Az 1930-as években a Magyar Vitorlás Szövetség hatékony támogatásával jelentősen fejlődött a vitorlázás Magyarországon. Minden idők legeredményesebb hajója a Kékszalagon, a fából épült Tramontana. A klasszikus cirkálóval 1940-ben, 1942-ben, 1963-ban, 1971-ben, 1977-ben, 1979-ben és 1989-ben nyertek Kékszalagot a kormányosai.

A 2014-ben rendezett verseny óta, mind a hagyományos (trapéz nélküli) egytestű hajók és a modern technológiai fejlődése során megszületett többtestű, hordszárnyas hajók is indulhatnak. A többtestű hajók egyre növekvő sebességfölényét a hajóépítés technológiai fejlődése tette lehetővé, az új anyagok a hajótervezést is forradalmasították a Kékszalag történelme során. A tavat megkerülő népszerű versenyen megjelentek a Nyílt Többtestű Osztályban versenyző és versenyezni vágyó hordszárnyas katamaránok, amelyeken 13-15 csomós (kb. 26 km/h) sebességnél működésbe lépnek a foilerek és a T kiemelő kormány. Ekkor a víz fölé emelkedik a hajótestet, minimálisra csökkentve az ellenállást a vízben. 2017-től pedig már megjelentek az Extreme 40-es repülőszárnyas vitorlás hajók is a Balatonon. Várható volt, hogy előbb-utóbb megjelennek majd a sebességi rekordokat javítgató hordszárnyas trimaránok is. A 2018-as Kékszalagon a tervek szerint indul a teljesen magyar fejlesztésű, de angolul elnevezett „Hungexpo Hungarian Silence”, a legmodernebb technológiák és anyagok felhasználásával készült, repülni is képes (foileres) hajó. A legtöbb induló hajót a második nap is a vízen és a versenyben találja, ami komoly fizikai és pszichológiai megterhelést jelent a hajók legénységének. 2018-ban újabb rekord született, miután több mint 660 hajó nevezett a viadalra. – Forrás wikipédia

491 total views, 1 today

No Tags

491 total views, 1 today

  

Leave a Reply

Események

Monday
Tuesday
Wednesday
Thursday
Friday
Saturday
Sunday
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Current Date
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05