Szombaton megkezdődött a balatoni vitorlás szezon.
A Balaton megkoszorúzásával és szolid ünnepséggel vette kezdetét az idei vitorlás szezon szombat délelőtt Balatonfüreden. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke hangsúlyozta: a koronavírus-járvány miatt elhalasztott olimpia fájdalmasan érintett mindenkit, de a szövetségben az a feladat, hogy a már megszerzett kvótákat megőrizve segítsék az olimpikonokat és a vitorlázókat abban, hogy formában tartsák, vagy újra formába hozzák magukat jövő nyárra, Tokióra.Hozzátette: vannak még “halvány remények” további kvótaszerzésre is. Az elnök arra biztatta a vitorlázókat: döntsenek rekordokat idén, amit elvesztettek tavasszal, hozzák vissza a szezonban, és minél többen vegyenek részt a versenyeken. Szimbolikusnak nevezte a rendezvényt Bóka István, Balatonfüred polgármestere. A városvezető úgy fogalmazott: a vitorlabontó ünnepség azt üzeni, hogy “élünk, itt vagyunk, és várjuk a balatoni szezont”. A polgármester megerősítette, hogy július végén a Kékszalagot is megrendezhetik a Balatonon, majd hozzátette: optimizmussal és reménnyel tekintenek a szezon elé. Nemzeti kincsnek nevezte a Balatont Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője, aki kiemelte: Balatonfüred és a Balaton-felvidéki települések is felkészültek a szezonra. A hagyományos vitorlabontó ünnepséget 1935 óta rendezik meg a Balatonon, csak a háborús időkben maradt el. A nemzeti lobogót idén a tó legöregebb hajója, a Kishamis helyett a felújított Tramontana fedélzetéről vonták fel, majd a legénység jelképesen megkoszorúzta a Balatont.
A Balatonon már a 19. században megindult a vitorlás yachtok versenyzése.
„ A jelenlegi vitorlás-hajóraj, a mely a Balatonon úszik, már szépszámú hajóból áll ; ezek közöl versenyképesek: a „Herczegnő”, a „Királynő”, „Mariska”, a „Hableány” (18tonnás kétárboczos), „Jolánta” (9-tonnás), „Florida” (8-tonnás), ezek a nagyobb vitorlások; és „Mementó”, „Blue-Roek”, „Sárga Rózsa”, „Szélvész”, „Nameless” és „Szenta”, ezek a kisebb vitorlások (öt tonnán alóliak.) ”
– Visszapillantás a vitorlázás! idényre, Vadász és Versenylap 28. évfolyam, 1884.
Az 1933-ban alakult balatonfüredi Hungária Yacht Club vezetői szerettek volna egy megállás nélküli vitorlásversenyt megrendezni a Balatonon, amelynek a végén a leggyorsabb hajó nyer, mivel addig olyan még nem volt a Balaton történetében. Az első versenyt a kék szalagért 1934. július 27-én rendezte a klub, amelyen 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes Ugron Gábor lett, Rabonbán nevű hajójával. A hosszú tőkesúlyos 30-as cirkálót (schärenkreuzer) 1927-ben építtette Németországban. A verseny a Hungária Yacht Club vitorlázói: Antal Miklós, Kemény Győző, Grofcsik János, Tuss Miklós, Keresztény Gyula és tagtársaik ötlete alapján valósult meg. A sikeres 30-as cirkáló hajótípust a napjainkig az eredeti tervezési befoglaló képlet alapján építik és fejlesztik a Balatonon. Az 1930-as években a Magyar Vitorlás Szövetség hatékony támogatásával jelentősen fejlődött a vitorlázás Magyarországon. Minden idők legeredményesebb hajója a Kékszalagon, a fából épült Tramontana. A klasszikus cirkálóval 1940-ben, 1942-ben, 1963-ban, 1971-ben, 1977-ben, 1979-ben és 1989-ben nyertek Kékszalagot a kormányosai.
A 2014-ben rendezett verseny óta, mind a hagyományos (trapéz nélküli) egytestű hajók és a modern technológiai fejlődése során megszületett többtestű, hordszárnyas hajók is indulhatnak. A többtestű hajók egyre növekvő sebességfölényét a hajóépítés technológiai fejlődése tette lehetővé, az új anyagok a hajótervezést is forradalmasították a Kékszalag történelme során. A tavat megkerülő népszerű versenyen megjelentek a Nyílt Többtestű Osztályban versenyző és versenyezni vágyó hordszárnyas katamaránok, amelyeken 13-15 csomós (kb. 26 km/h) sebességnél működésbe lépnek a foilerek és a T kiemelő kormány. Ekkor a víz fölé emelkedik a hajótestet, minimálisra csökkentve az ellenállást a vízben. 2017-től pedig már megjelentek az Extreme 40-es repülőszárnyas vitorlás hajók is a Balatonon. Várható volt, hogy előbb-utóbb megjelennek majd a sebességi rekordokat javítgató hordszárnyas trimaránok is. A 2018-as Kékszalagon a tervek szerint indul a teljesen magyar fejlesztésű, de angolul elnevezett „Hungexpo Hungarian Silence”, a legmodernebb technológiák és anyagok felhasználásával készült, repülni is képes (foileres) hajó. A legtöbb induló hajót a második nap is a vízen és a versenyben találja, ami komoly fizikai és pszichológiai megterhelést jelent a hajók legénységének. 2018-ban újabb rekord született, miután több mint 660 hajó nevezett a viadalra. – Forrás wikipédia
491 total views, 1 today
491 total views, 1 today